Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Bakteriespray kan lindra besvär hos öronbarn

Nyhet: 2010-03-05

Många barn drabbas av långvariga besvär med vätska i mellanörat. Ibland återstår bara operation för att bli av med vätskan. Bakteriespray via näsan kan ha samma effekt på vissa barn. Det visar en avhandling från Sahlgrenska akademin.

I studien ingick 60 barn med vätska i mellanörat, så kallad sekretorisk öroninflammation, som delades upp i tre grupper. Den första gruppen fick lösning med streptokocker, den andra fick en lösning med laktobaciller och den tredje fick en bakteriefri lösning (placebo). De olika lösningarna sprayades i näsan på barnen i tio dagar.
– I gruppen som fick streptokockspray blev en tredjedel av barnen mycket bättre eller helt bra, medan endast ett barn som fick bakteriefri spray tillfrisknade. Behandlingen med laktobaciller var mindre effektiv, säger Susann Skovjberg, doktorand på avdelningen för infektionsjukdomar och klinisk bakteriologi.

Det finns olika typer av bakterier som kallas för streptokocker. I studien användes en typ som normalt finns i vår munhåla och som tillhör gruppen viridans streptokocker. Forskarna har olika teorier om varför bakteriespray med viridans streptokocker kan ha effekt på öronvätskan hos barn med sekretorisk öroninflammation.
– En förklaring till den markanta förbättringen hos en del av barnen kan vara att sprayen stimulerar immunförsvaret att besegra den långvariga inflammationen, säger Susann Skovjberg.

Det har tidigare gjorts studier med bakteriespray, bland annat på patienter som haft halsinfektion och på barn som drabbats av återkommande akuta öroninfektioner. Nu har man studerat dess effekt på barn med sekretorisk öroninflammation. Resultaten av dessa undersökningar har överlag varit goda. Men Susann Skovbjerg anser dock att fler studier behövs för att säkerställa resultatet och även undersöka vad som egentligen händer hos de barn som behandlas med bakteriespray.
– I förlängningen kan kanske bakteriespray användas som ett led i behandlingen av sekretorisk öroninflammation. Den kan användas i syfte att hjälpa kroppen att självt läka ut inflammationen och på så sätt kanske en del barn slipper opereras, säger Susann Skovbjerg.

FAKTA VÄTSKA I MELLANÖRAT
Vätska i mellanörat eller sekretorisk öroninflammation kan komma efter en akut öroninflammation eller efter en förkylning. Det är vanligt hos barn och kan innebära långvariga besvär med vätska i mellanörat som kan leda till hörselnedsättning och i sällsynta fall bestående förändringar på trumhinnan. Barnen kontrolleras vanligen av öronläkare och tillståndet läker oftast av sig självt. Om inte vätskan försvinner av sig självt utförs en operation med insättande av plaströr genom trumhinnan. Varje år får ca 10 000 barn plaströr i Sverige.

För mer information kontakta:
Susann Skovbjerg, doktorand på avdelningen för infektionssjukdomar och klinisk bakteriologi, tel: 031-342 11 99, 0709-560843, e:post:susann.skovbjerg@vgregion.se

Handledare:
Professor Agnes Wold, på avdelningen för infektionssjukdomar och klinisk bakteriologi, tel: 031-342 46 17, e:post agnes.wold@microbio.gu.se